top of page
Search

לבונה - שימושים ברפואה עממית שהודגמו במחקרי הרפואה המסורתית

ללבונה סגולות רפואיות רבות ומגוונות, היא נחשבת לצמח עוצמתי ביותר הנמצא בשימוש נרחב מימי קדם ועד היום בתרבויות, מסורות ודתות רבות למשל ביהדות , ברפואה ההודית (איורוודה) , ברפואה הסינית ועוד.

ביהדות נחשבת הלבונה לאחד מ-11 סממני הקטורת של בית המקדש.

אותה קטורת נחשבה למרפאת חוליים רבים של הגוף והנפש ואף מסופר כיצד ריפאה את עם ישראל ממגיפה:


יא ויאמר משה אל-אהרון, קח את-המחתה ותן-עליה אש מעל המזבח ושים קטורת, והולך מהרה אל-העדה, וכפר עליהם: כי-יצא הקצף מלפני יהוה, החל הנגף. יב וייקח אהרון כאשר דיבר משה, וירץ אל-תוך הקהל, והנה החל הנגף, בעם; וייתן, את-הקטורת, ויכפר, על-העם. יג ויעמוד בין-המתים, ובין החיים; ותיעצר, המגפה

במדבר י"ז , יא-יג




הלבונה מכילה חומרים פעילים עוצמתיים, ביניהם חומצה בוסוולית - Boswellic Acid . הלבונה בעלת תכונות אנטי בקטריאליות , אנטי דלקתיות, יכולת חיטוי ועוד..
מהרגעה ועד טיפוח ושמירה על העור , אלו הן 6 השפעות של שרף הלבונה

הפחתת חרדה ודיכאון
מחקר משותף שפורסם ב 2008 של חוקרים מישראל ומארה"ב הראה כי שאיפת ריח קטורת לבונה מביא לצמצום לחץ הדם, הורדת קצב לב , ומובילה לתחושת רוגע והפחתת דיכאון .
למעשה הפעילות של הלבונה מזכירה פעילות של תרופות להפחתת חרדה ודיכאון וזאת ללא תופעות לוואי חריגות ידועות.


הרגעת העור ושמירה על גמישותו ועמידותו
בסקירה על הלבונה שהתפרסמה ב2013 בכתב עת לרפואה מסורתית ומשלימה הוצג כי ללבונה יכולת צמצום תופעות כמו סימני גיל, פגמי עור , צלקות , סימני מתיחה, ללבונה גם יכולת הרמת העור וריפוי עור סדוק ויבש וכן הפחתת גרד ואדמומיות בעור.
כל אלו הופכים את הלבונה למרכיב חשוב בתכשירים לשמירה על העור , הפחתת דלקתיות בעור והאטת תהליכי הזדקנות העור.


טיפול בדלקת פרקים
החומצה הבוסוולית ידועה ביכולתה להפחית דלקתיות ולכן לא מפתיע שמחקרים מראים קשר בין נטילת לבונה לשיפור במצב דלקות פרקים שגרוניות וניווניות.
במחקר שנערך בהודו ב 2003 , שבחן את השפעות תמצית לבונה על אנשים הסובלים מדלקת מפרקים, הודגם כי החברים בקבוצה שנטלה את הלבונה סבלו פחות מנפיחות ומכאבים וכן טווח התנועה שלהם היה טוב יותר והם הצליחו ללכת מרחקים ארוכים יותר מהקבוצה שנטלה תרופת דמה

טיפול במחלות מעיים דלקתיות
אנשים רבים סובלים ממחלקות דלקתיות של מערכת העיכול דוגמת קוליטיס, קרוהן , אולקוס ועוד.
תוצאות ניסוי קליני גרמני מ 2001 הראה כי חולי קרוהן שצרכו תמצית משרף לבונה הראו ירידה משמעותית בפעילות המחלה לעומת חולים שקיבלה טיפול תרופתי אנטי דלקתי סטנדרטי (Mesalazine). כמו כן ניסוי זה הראה כי לא התמצית לא גרמה לתופעות לוואי משמעותיות או חריגות .


מסייעת במקרה של הפרעות נשימה ואסתמה
ניסוי קליני גרמני מ 1998 הראה כי נטילת לבונה במשך 6 שבועות בקרב חולי אסתמה הוביל לשיפור בקוצר נשימה וחרחור , מחקר נוסף משנת 2012 הראה כי בקרב 70% מהמטופלים הייתה ירידה בכמות ההתקפים ועלייה של קיבולת הריאות
טיפול בחלל הפה ודלקות חניכיים
כאמור ללבונה השפעות אנטי-דלקתיות חזקות ולכם גם בחלל הפה היא שימושית מאוד , פעילותה על חלל הפה הודגמה במחקר משנת 2011 , שמסקנותיו היו כי חומצה בוסוולית יכולה להיות תרכובת שימושית לפיתוח חומר למניעה וטיפול בזיהומים בפה.




29 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page